Vad har företaget för vision egentligen? Svarar den på vart ni vill och vad ni vill?

Klassisk vision får John F Kennedy stå för genom sitt uttalande till kongressen i slutet av 60-talet:

”…landing a man on the moon and returning him safely to the Earth”

john-f-kennedy-president-quote-in-a-very-real-sense-it-will-not-be-one-man-going-to

Tydlig riktning och vad  som ska uträttas, eller hur?

En vinnande vision består av tre viktiga viktiga delar:

  1. Vad kan ni bli bäst på
  2. Vad måste ni sälja för att nå målet
  3. Vad brinner ni för

En bra modell för att ta fram en vinnande vision som kommer från Jim Collins författare till boken ”Good to Great” som ställer frågan kan ett företag gå från bra till bäst och vad behövs i så fall.

Har man inte ställt sig frågan ”varför” om sin verksamhet saknar man möjligheten att skapa ett starkt varumärke.

Enkel formel för ett starkt varumärke är hur:

>Känt (kunskap hos sin målgrupp)

>Speciellt (relevant och differentierat)

>auktoritet (trovärdighet genom kvalitet, ledarskap och förtroende)